En ny analyse ser nærmere på de mulige konsekvenser, som Brexit kan få for dansk forskning og uddannelse. Analysen vurderer eksempelvis, at Brexit kan føre til et intellektuelt tab for de danske forskningsmiljøer og få konsekvenser for danske studerendes mobilitet.

Hvad er konsekvenserne af Storbritanniens EU-exit for dansk forskning og uddannelse? Hvad er mulighederne for dansk-britisk samarbejde om forskning og uddannelse i fremtiden? Og hvordan kan vi fra dansk side forberede os bedst muligt til et liv efter Brexit?

Det er nogle af de spørgsmål, som Styrelsen for Forskning og Uddannelse har bedt Tænketanken DEA og Tænketanken Europa om at se nærmere på, da Storbritannien er en af Danmarks foretrukne samarbejdspartnere på forsknings- og uddannelsesområdet – både i EU-rammeprogrammet for forskning og innovation, Horizon 2020 og i Erasmus+ programmet. Konklusionerne offentliggøres i en rapport, der lanceres i dag.

Storbritanniens udtræden af EU kan potentielt få alvorlige konsekvenser for danske uddannelses-, forsknings- og innovationsmiljøer, siger uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers:

– Vi mister en tæt samarbejdspartner på uddannelses- og forskningsområdet. Det er en partner, der har nogle af Europas bedste universiteter og forskningsmiljøer og som tilmed er en populær destination for danske studerende. Derfor giver Brexit naturligvis stor grund til bekymring. Og den nye analyse bekræfter os da også i, at der er grund til bekymring. Regeringen håber og tror på en fornuftig aftale med Storbritannien. Ikke mindst fordi, Storbritannien selv har endnu større interesser på spil på det her område. Men vi kan ikke udelukke, at forhandlingerne ender uden en aftale. Derfor forbereder vi os bedst muligt på forskellige udfald, siger Tommy Ahlers.

Ingen ved endnu, hvordan Storbritanniens fremtidige aftale med EU kommer til at se ud. Derfor går rapporten i dybden med fire mulige scenarier for udfaldet – som spænder fra status quo til, at Storbritannien slet ikke får tilknytning til EU’s rammeprogrammer. Analysen konkluderer, at det vil få alvorlige konsekvenser for de danske forsknings- og uddannelsesmiljøer, hvis forhandlingerne falder til jorden.

På forskningsområdet kan danske forskningsinstitutioner miste en helt central finansiel og juridisk ramme for det tætte samarbejde med Storbritannien. Samtidig skal Danmark leve uden en væsentlig allieret i fremtidige EU-forhandlinger, herunder i arbejdet for et rammeprogram baseret på excellence-princippet.

I forhold til uddannelse peger analysen på, at Brexit vil føre til lavere mobilitet for studerende, hvis Storbritannien træder ud af Erasmus+. Det vil særligt gå ud over erhvervsskolestuderendes muligheder, ligesom der må forventes markante stigninger i studieafgifter for danske universitetsstuderende, der tager hele deres uddannelse i UK.

 

Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet