Generation Y og Z vil have masser af tilbagemeldinger, og det skal helst være med det samme. Og de vil have personlig respons. De tendenser blev præsenteret på årets arbejdsmiljøkonference i Nyborg.

Unge vil have feedback her og nu, fortalte direktør i Feedbackinstituttet, Anders Stahlschmidt.

Hvad gik godt, og hvad kunne være bedre? Feedback er vigtig, men der er stor forskel på, hvordan vi forventer at få respons. Unge vil have den her og nu, de vil have masser af den, og den skal være personlig.

– Tidligere var feedback planlagt og kørte efter et bestemt program. Men generation Y og Z vil ikke vente til MUS-samtalen. De vil have respons med det samme, fortalte direktør i Feedbackinstituttet, Anders Stahlschmidt på årets Arbejdsmiljøkonference i Nyborg.

Her præsenterede han tenderser fra en række undersøgelser og fortalte om de erfaringer, som Feedbackinstituttet selv har ude fra arbejdspladserne. Feedbackinstituttet er en privat kommunikationsvirksomhed, som rådgiver om feedback.

Vant til konstant respons

Ifølge Anders Stahlschmidt er Z’erne, der er født mellem 1990 og 2001, kritiske over for meget faste strukturer, rammer og manualer. De har aldrig kendt til andet end at være koblet op online, og de forventer hurtige og interaktive informationer. Og de er vant til konstant og omgående tilbagemeldinger på sociale medier og i computerspil, og de har lyst til at argumentere og diskutere. Y´erne, der er født mellem 1978 og 1989, har mange af de samme træk.

– Mange ældre vil sikkert også gerne have mere feedback, men de er ikke vant til det. De unge kan ikke forestille sig andet, sagde Anders Stahlschmidt. Han understregede, at generation Y og Z har flere midlertidige jobs og mindre tryghed i ansættelsen, end de ældre generationer har haft, og at det også kan spille ind på deres ønske om mere feedback.

Både personlig og faglig

Det er ikke bare på jobbet, unge får feedback, men også af kollegerne på sociale medier, når de holder fri. Og den form for feedback vil de også have fra chefen. De vil kunne mærke, at han kan lide dem.

– Tidligere fik vi kun faglig feedback. Den beskyttelse mod vores private kerne, der lå i det, er væk, når feedbacken bliver personlig, sagde Anders Stahlschmidt, der mener, at vi måske så har brug for en ny form for beskyttelse.

Forventningen om omgående og personlig feedback stiller store krav til lederen og kan kollidere med en traditionel ledelsesstil, oplever Anders Stahlschmidt:

– Den er svær at imødekomme. Ofte venter man jo med feedback, til man har et fuldt billede. Og personlig feedback kræver virkelig nænsomhed. Men uanset hvad er det de unge, der bestemmer om lidt, sagde han.

  • Masser af feedback
  • En personlig relation til deres leder
  • Karrieremuligheder
  • Være medskabere og ikke modtagere af kommunikation


Kilde: Videncenter for Arbejdsmiljø