Den bærbare computer og ikke mindst de små tablets giver stor risiko for dårlige arbejdsstillinger. Så brug et løst tastatur og en mus, når du kan. Det hjælper – og det koster meget lidt.

Variation i arbejdsstillingerne er altid godt – uanset, om skærmarbejdet foregår i toget, hjemme ved spisebordet eller henne på jobbet.

Har man meget mobilt arbejde og for eksempel sidder hjemme ved en computer hele dage, så skal man sørge for en god ergonomisk indretning.

Ikke for længe ved den bærbare

Anne-Mette Momsen er fysioterapeut og forsker i sygefravær og muskel- og skeletbesvær på Marselisborg Centret, der er nationalt center for rehabilitering. Hun advarer først og fremmest mod at arbejde for længe ad gangen på en bærbar computer.

“Tastaturet er ofte ret småt og kan ikke skilles fra skærmen. Der er sjældent støtte for arm og håndled, og man kan ikke regulere placering af tastatur uafhængigt af synsafstanden til skærmen. Det er øjnene som bestemmer arbejdsstillingen”, siger hun.

Det gælder i endnu højere grad for iPads og andre tablets. Her er det afgørende, at du bruger løst tastatur og måske en mus, når du arbejder længe med den.

Tænk over, hvordan du sidder, før det gør ondt

Sidder man i en sofa eller i toget med den bærbare i skødet, bliver arbejdsstillingen typisk krumbøjet med fremskudt hoved. Det kan man ikke holde til ret længe.

“Man tænker ikke over det, før man mærker det, men så får man måske ondt i albuen, hånden, skulderen, øjnene og hovedet. Og så kan det tage lang tid at komme af med smerterne”, siger hun.

Strækøvelser og træning

Det er altid en god idé at lave strækøvelser indimellem og med træning. Fysisk aktivitet forebygger smerter i muskler og led. Du kan finde inspiration fra Det Nationale Center for Arbejdsmiljø her