Hvis vi sover bare lidt mindre om natten, kan det påvirke, hvordan vi har det næste dag på jobbet, viser amerikansk forskning.

Af Ida Marie Winge

Når vi sover mindre, dårligere eller vågner tidligere, end vi plejer, i løbet af arbejdsugen, er der risiko for, at det kan påvirke vores dømmekraft og evne til at koncentrere os. Det viser et nyt amerikansk studie fra University of South Florida, som for nylig blev publiceret i tidsskriftet ’Sleep Health’.

Studiet blev gennemført blandt ansatte i IT-branchen og viste, at hvis deltagerne havde sovet mindre, dårligere eller vågnede tidligere, oplevede de flere kognitive problemer næste dag. Det betød, at de følte sig mere stressede – især i forhold til balancen mellem privatliv og arbejdsliv – hvilket fik dem til at gå tidligere i seng og vågne tidligere næste dag.

I studiet kunne forskerne se, at koncentrationen blev påvirket, selv hvis deltagerne  sov bare 16 minutter mindre.

Forskerne sammenlignede også arbejdsdage og weekender og konkluderede, at konsekvensen af dårlig søvn ikke var lige så markant, når deltagerne havde fri dagen efter.

Pas på med bekymringerne

Chefpsykolog hos Psykiatrifonden Ditte Charles peger på, at der kan være store individuelle forskelle på, hvor meget søvn vi har brug for, men at det giver god mening, at søvn påvirker vores præstationer og velbefindende.

– Hvis vi ikke har sovet og er i underskud, har vi ikke samme overblik. Hverken kognitivt i forhold til hvor mange bolde vi kan holde i luften, og hvor godt vi kan koncentrere os. Heller ikke i forhold til hvordan vi indgår i sociale sammenhænge på arbejdspladsen – hvilket har betydning for det psykiske arbejdsmiljø og omgangs-tonen, siger hun.

Omvendt kan der også være en vigtighed i at sige ’jeg kan godt præstere, selvom jeg ikke har sovet en enkelt nat’, forklarer hun. Hvis man bliver alt for bekymret for at sove dårligt, kan det nemlig i sig selv øge risikoen for søvnproblemer.

– Det er en rigtig god idé at følge de gængse søvnråd, men når det så er sagt, kan der være en risiko ved at gå ’all in’ over for søvn og fokusere for meget på den. I stedet kan det være en bedre idé at sætte ind over for bekymringerne. Der er ingen tvivl om, at søvn er rigtig vigtigt, men vi skal ikke blive nervøse, hvis vi sover dårligt en enkelt nat eller to, siger hun.  

Om studiet

I studiet ‘Bidirectional associations of sleep with cognitive interference in employees’ work days’ deltog 130 ansatte fra IT-branchen, som havde mindst ét barn i skolealderen. I løbet af otte sammenhængende dage svarede de via telefoninterviews på spørgsmål om deres arbejdsdag og nattesøvn.

Kilde: Studiet ‘Bidirectional associations of sleep with cognitive interference in employees’ work days’, Journal of the Natioanl Sleep Foundation

Kilde Mit Arbejdsmiljø